نمایشنامهنویسی
برای
صحنه
معاصر
مدرس
نمایشنامهنویسی برای صحنه معاصر
آنلاین با امکان دسترسی به فایل ضبط شده جلسات
شرح درس
سرفصلهای این دوره
سرفصلهایی که در تاریخهنر و فلسفهی هنر و در ارتباط با درامنویسی بدان خواهیم پرداخت به شرح زیر هستند؛
●
ظهور انقلاب کشاورزی
خلق اساطیر کشاورزی و فرمانروایی اساطیر
●
تمدن مصر باستان
چین باستان
ایران باستان
(هنر سمبولیستی)
○
(هنر کلاسیک)
یونان باستان
آفرینش تراژدی: تسپیس
[آیسخولوس. سوفوکل. ائورپیدوس]
و
آفرینش کمدی
[آریستوفان]
شروع کنش فلسفه: مرگ سقراط
افلاطون و جهان مُثل و میمسیس بد
و
ارسطو و فنشعر
●
امپراتوری روم و انهئید اثر ویرژیل
سنکا در تراژدی و ترنس و پولوتوس در کمدی
سخنپردازی و فن گفتگو
رواج بازیهای گلادیاتوری در اودیتاریوم
○
قرون وسطی: میستریها و میراکلها
ایجاد کارناوالها و شروع کمدیادلارته
●
شروع برای فرمانروایی علم
رنسانس: دورهی روشنگری
ساختارشکنیِ مذهبی/سیاسی/اجتماعی/اقتصادی
○
دورهی الیزابتین (کریستوفرمارلو، ویلیام شکسپیر و بنجانسن)
و دورهی عقلگرایی: ظهور دکارت و سپس کانت در فلسفه
○
نئوکلاسیک (در فرانسه): ژان راسین و پیر کرنی و مولیر/ قوانین وحدت سهگانه در تآتر
●
رمانتیکها: ویکتور هوگو (انقلاب فرانسه)
رمانتیک آلمانی با شیلر و گوته
ظهور فیشته، شلینگ و هگل در فلسفه
شکلگیری فلسفهی تاریخ
●
ناتورئالیسم و نظریهی تکامل داروین
امیل زولا و موریس مترلینگ
●
رئالیسم و ظهور انقلاب صنعتی
شروع مدرنیته (ایبسن و چخوف)
نظام سرمایهداری و ایجاد طبقهی کارگر
استانیسلاوسکی و تئاتر هنری مسکو
تولد عکاسی و رادیو و تلهوزیون از دل رئالیسم
○
شروع تآتر تجربی در اروپا
از استانیسلاوسکی تا برتولت برشت
●
ظهور سه مکتب ضدرئالیسم
اکسپرسیونیسم، سورئالیسم، امپرسیونیسم
●
(جنگ جهانی دوم)
ظهور هایدگر در فلسفه
زبان و نمایشنامهنویسی
ابزوردیسم
اوژنیونسکو. ساموئلبکت
و
سه مکتب انسانگرایانه ؛ مارکسیسم، فرویدیسم، اگزیستانسیالیسم
●
مکتب فرانکفورت
والتر بنیامین، هورکهایمر و تئودور آدورنو
○
ظهور انقلاب ارتباطات
پاپ آرت
هپنینگ
پرفورمنس: نظریات ریچاردشکنر
○
سفر به ماه
شروع دورهی فکریِ پُستمدرنیسم یا بحران در مدرنیسم
●
ظهور انقلاب ژنتیکی
ترک زمین و سفر به کرات دیگر
○○○
(حامدامانپورقرایی دانشآموخته کارشناسی ارشد تئاتر (ادبیات نمایشی)، نمایشنامهنویس، پژوهشگر هنرهای نمایشی و کارگردان تئاترِ ساکنِ پاریس است. او پیش از این در دانشکدهها و مراکز فرهنگی به پژوهش و تدریس هنرهای نمایشی پرداخته است.)
تاریخ آغاز: جمعه ۲۶ مردادماه، ۱۶ آگوست ساعت ۲۱ به وقت تهران
دوماه به صورت هفتگی (هشت جلسه)
جلسات
هشت جلسه به شرح زیر:
جلسه اول
سِفر نمایشنامهنویسی
خوانش تجربههای نوشتاریِ هنرجویان که از پیش فرستادهاند/ گپوگفت با آنها و آشنایی/ نکتههایی دربارهی نوشتن بهشکلی کلی.
جلسه دوم
نمایشنامه چیست؟ نمایشنامهنویس کیست؟
ژانرها و مکتبهای ادبی/ نخستین جرقهی ذهنی/ کارکردِ تاریخ هنر و فلسفهی هنر/ شکلگیری مثلث تئاتر، فلسفه و سیاست
جلسه سوم
معماری نمایشنامه
ساختمان درام و پردازشِ آن/ نقطهی شروع درام/ پیچشافکنی و پیچشزدایی در درام/اوجگاه درام اهمیت کلاسیکها؛ تئاتر در یونان باستان/ تراژدی و کمدی
جلسه چهارم
کار ویژهی شکسپیر
برخورد تراژدی و کمدی و پدیدهی تراژدیکمدی/ درام تاریخی و تاثیر حوادث سیاسی بر تئاتر/ نتیجهگیری در درام و نقطهی پایان در ساختار درام/ نوشتن طرحوارهای برای صحنهی تئاتر
جلسه پنجم
تحقق یک رویا
امکانات درامنویسی/ بناکردن یک درام بر اساس طرحی نخستین/ رسیدگی به تمرینهای جلسهی قبل و پرداختن به نکتههای پراکنده
جلسه ششم
درام امروز
نشانهها و معناها/ گسترش پیداکردن دیدگاه نویسنده/ اهمیت زبان در نمایش
جلسه هفتم
نوشتن یک نمایشنامه
شروعی دوباره برای نوشتن/ چگونه یک درام رشد پیدا میکند/ مفهوم گسترش پیدا کردن در بیان صحنهای
جلسه هشتم
نمایشنامه پس از نوشته شدن
درام پس از نوشته شدن/ پرسش و پاسخ/ بازنویسی چیست و چگونه اهمیتی بیاندازه دارد؟