بازیگری
برای
هنرهای
نمایشی
مدرس
بازیگری برای هنرهای نمایشی
آنلاین با امکان دسترسی به فایل ضبط شده جلسات
شرح درس
در دورهی پیش رو ما سفر خود را از استانیسلاوسکی شروع کرده و تا به برشت ادامه خواهیم داد. و در دورهی آتی این مسیر را از برشت پیگیری کرده و تا مفاهیم امروزی بازیگری پی خواهیم گرفت.
تاریخ آغاز: نهم شهریور ماه ۱۴۰۳ ؛ ساعت ۱۱ به وقت تهران
دوماه به صورت هفتگی
●●●
سرفصلهای این دوره
سرفصلهایی که در ارتباط با بازیگری بدان خواهیم پرداخت یه شرح زیر هستند؛
●
ریشههای بازیگری : رقصهایی برای آیین شکار و باروری زمین
اهمیت طبیعت و اساطیر انقلاب کشاورزی
اجرا یا بازی؟
○
(هنر کلاسیک)
یونان باستان
اولین بازیگر: تسپیس
تراژدیهای یونان باستان
اهمیت همسرایان؛ نقش پررنگ همسرایان در تراژدیها
●
ماهابهاراتا٬ رقص ناتیاشاسترا نقش راوی رقصنده
اجرای مذهبی راملیلا
افسانهی رامایانا
○
قرون وسطی: میستریها و میراکلها
ایجاد کارناوالها؛ اهمیت حرکت جمعی
بداههپردازی؛ میراث کمدیادلارته
تمرینهایی برای بداههپردازیهای کلامی و رسیدن به خلاقیت برای بداههپردازیهای بدنی
●
رنسانس در بازیگری
ظهور بازیگر_ مدیر
سانسور و زنپوشی در دورهی الیزابتین ( کریستوفرمارلو، ویلیام شکسپیر و بنجانسن )
○
نئوکلاسیک (در فرانسه): ژان راسین و پیر کرنی و مولیر
بازیهای پرطمطراق درباری
بازیگر کیست؟ دنی دیدرو
●
ناتورالیسم٬ رئالیسم و ظهور انقلاب صنعتی
شروع مدرنیته
استانیسلاوسکی؛ معلم اول و تئاتر هنری مسکو
تولد سیستم
بازی واقعگرایانه در نمایشنامههای چخوف و ایبسن
ظهور کارگردانی٬ عکاسی و ظهور بازیگری برای قاب تصویر
○
شروع تآتر تجربی در اروپا
میرهولد؛ بیومکانیک
آنتونن آرتو؛ تئاتر و همزادش
برشت؛ اجراگر/روایتگر، ژستوس
○○○
(سحررضوانی دانشآموخته کارشناسی ارشد تئاتر (ادبیات نمایشی)، بازیگر٬ کارگردان و محقق هنرهای نمایشی٬ ساکنِ پاریس است. او پیش از این در کارگاههای نمایش به پژوهش و تدریس بازیگری پرداخته است.)
تاریخ آغاز: نهم شهریور ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۱ به وقت تهران
دوماه به صورت هفتگی (هشت جلسه )
جلسات
هشت جلسه به شرح زیر:
جلسه اول
بازیگر کیست؟
آشنایی و گپوگفت با هنرجویان/ دیدن٬ شنیدن٬ توصیف کردن/ پرداختن به ریشهها/ مطرح کردن کلیاتی دربارهی سفر بازیگر/ ابزارهای او برای طی کردن این سفر در ارتباط با هستی و طبیعت/ شرح موقعیت بازی و...
جلسه دوم
معلم اول
نقطهی آغاز سیستم بازیگری/ استانیسلاوسکی و سیستم بازیگری/ قرن بیستم و واقعگرایی. استانیسلاوسکی چگونه و چرا سیستم بازیگری را میآفریند؟ چگونه تیاتر شرق از یک سو و انقلاب صنعتی از سوی دیگر ب...
جلسه سوم
کارگاه عملی سیستم
کار بر روی نمایشنامهی مرغ دریایی اثر آنتون چخوف/ رویکرد استانیسلاوسکی از منظر واقعگرایی٬ پرداختن به کاراکتر / پیدا کردن هدف کاراکتر و کنشهای بازی واقعگرا
جلسه چهارم
میرهولد و بیومکانیک
سیستم بیومکانیک میرهولد براساس آموزش بازیگر استانیسلاوسکی/ آخرین جریان آوانگارد٬ کانستراکتیویسم در نزد میرهولد/ ریتمهای بیومکانیک/ میرهولد و تکنیک سینمایی آیزنشتاین
جلسه پنجم
کارگاه عملی بیومکانیک
جستجو در فیگورها٬ سکوها٬ سطوح شیبدار٬ سرسرهها٬ نردبانها... دکور کانستراکتیوستی/ ایدهی بازیگر- عروسک/ رقص و عملیات آکروباتیک/ تلفیق بیولوژی و ادوات و فرایندهای مکانیکی. کار ویژه بر روی ن...
جلسه ششم
ژستوسِ برشت/ فاصلهگذاری/ بازیگر- روایتگر
بازیگر و تئاتر مستند در نزد پیسکاتور/ فاصلهانداختن میان تماشاگر و اجرا/ وظیفهی بدن و انعکاس شرایط و تحولات اجتماع/ رسیدن به ژستوس برای انتقاد و نشان دادن موقعیتهای دگرگونیخواه و انقلاب...
جلسه هفتم
کارگاه عملی ژستوس
توصیف کردن و اهمیت آن برای بازیگر/ جستجو در روایت بدنها٬ چگونه یک روایت خیابانی را اجرا کنیم؟ / ارزش پارتنر در بازیگری/ پیدا کردن هدف در کنش صحنه/ کار با ماسک/ شناخت بدن و فن بیگانهسازی/ ...
جلسه هشتم
سورئالیسم و آرتو/ میخائیل چخوف و دایرهی الهام در بازیگری
تئاتر و همزادش/ رد تئاتر متن بنیاد و پذیرش اجراهایی شامل رقص٬ موسیقی و منظره/ باور آرتو به اتحاد بازیگران و تماشاگران/ رهایی از خشونت/ تئاتر قساوت چخوف و محدودیت میدان تجربهی بازیگر/ شناخت...