

مبانی
فیلمسازی
تجربی
مدرس
مبانی فیلمسازی تجربی
آنلاین با امکان دسترسی به فایل ضبط شده جلسات
شرح درس
در این دوره، امین حسینپور، نویسنده و کارگردان آثار موفقی چون سریال «بازنده»، اصول پایهای فیلمنامهنویسی را از نقطه شروع تا زمانی که یک فیلمنامه به اجرا درآید، به شما آموزش میدهد. اما مهمتر از آن، او تجربههای عملی که در مسیر فیلمسازی و کارگردانی به دست آورده را در اختیار شما میگذارد. هدف این دوره این است که هنرجویان پس از حضور در کلاس، بتوانید ایده ذهنی خود را به فیلمنامه تبدیل کرده و آن را مقابل دوربین ببرند.
این دوره فرصتی کمنظیر برای علاقمندان به سینما، تلویزیون و فیلمسازی است تا به صورتی فشرده و بیواسطه از یک نویسنده و کارگردان موفق و خلاق رمز و راز کار را بیاموزند و زیر نظر وی به تمرین بپردازند.
برای شرکت در این دوره پیشنیازی وجود ندارد و علاقمندان میتوانند با هر میزان دانش و تجربه در عرصه فیلمسازی در آن شرکت کنند. چنانچه مدرس تشخیص بدهد یک هنرجو نیاز به دانستن مقدمات خاصی دارد منابع در اختیار وی قرار میگیرد تا بتواند به سطح کلاس برسد.
همچنین همه هنرجویان علاوه بر امکانات متنوع ویدیویی، صوتی، و متنی فراهم آمده در جلسات دوره (هر کدام دو ساعت) در یک گروه اختصاصی تلگرامی عضو میشوند تا با مدرس و دستیار وی در تماس باشند، تمرینهای خود را ارایه دهند و راهنمایی دریافت کنند.
این دوره نخستین گام از مجموعه بوتکمپهای هنرستان است که با تمرکز بر آموزشهای عملی و فشرده، هنرجویان را برای ورود سریعتر به دنیای حرفهای آماده میکند.
شرح دوره و جلسات:
هشت جلسه دو ساعته؛ یکشنبهها (بجز هفته اول نوروز) ساعت ۲۰ تا ۲۲ به وقت ایران، از تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ / ۹ مارس ۲۰۲۵
جزییات هر جلسه در انتهای همین برگه آمده است.
------------------
درباره مدرس:
امین حسینپور دورههای کارگردانی را در خارج از ایران، در کشورهای چین و امارات متحده، گذرانده است. او نخستین تجربه کارگردانی خود را با فیلم «کوتاه» جعبه رقم زد، اثری که در جشنوارههای مختلف نامزد شد و چندین جایزه بهترین فیلم کوتاه را دریافت کرد. سریال کوتاه «درمانگر» نخستین همکاری جدی او با پلتفرمهای پخش فیلم و سریال بود که با استقبال مثبت منتقدان مواجه شد. در جدیدترین تجربه خود، سریال «بازنده» را کارگردانی و نویسندگی کرده است؛ اثری که به یکی از پرمخاطبترین سریالهای شبکه نمایش خانگی در سالهای اخیر تبدیل شد. او علاوه بر کارگردانی و فیلمنامهنویسی، وظایفی چون طراحی صحنه، اصلاح رنگ و تدوین را نیز بر عهده داشته است.
جلسات
هشت جلسه به شرح زیر:
جلسه اول
معارفه و آشنایی با مسیر فیلمسازی
در این جلسه، ضمن معرفی شرکتکنندگان، مسیر فیلمسازی بهعنوان یک راه خلاقانه بررسی میشود. همچنین، نقشه راهی برای حرکت از ایده اولیه تا تولید یک فیلم کوتاه ترسیم خواهد شد.
جلسه دوم
از ایده تا سیناپس
چگونه یک ایده را به طرحی قابلاجرا تبدیل کنیم؟ در این جلسه یاد میگیریم چگونه طرحهای اولیه خود را بنویسیم و آنها را به یک سیناپس قوی تبدیل کنیم که قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه را داشته باش...
جلسه سوم
اصول نوشتن فیلمنامه
پیش از ورود به مرحله تولید، باید داستان را بهدرستی طراحی کرد. این جلسه اصول اساسی نگارش فیلمنامه را پوشش داده و شما را با مفاهیم کلیدی آن، از ساختار سهپردهای تا شخصیتپردازی، آشنا میکند.
جلسه چهارم
کارگردانی و بازیگردانی
نقش و وظایف کارگردان چیست؟ چگونه با بازیگران ارتباط برقرار کنیم و از آنها بهترین اجرا را بگیریم؟ در این جلسه به اصول کارگردانی و تکنیکهای بازیگردانی خواهیم پرداخت.
جلسه پنجم
دکوپاژ و میزانسن
چگونه فیلم خود را صحنهبهصحنه طراحی کنیم؟ اهمیت میزانسن در جلوه بصری فیلم و چگونگی دکوپاژ صحنهها برای روایت بهتر داستان در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
جلسه ششم
شناخت دوربین و قاببندی
با اصول اساسی فیلمبرداری، نحوه کار با دوربین و قاببندی آشنا خواهیم شد. یاد میگیریم چگونه از طریق قابهای مختلف، حس درونی کاراکترها را به مخاطب منتقل کنیم.
جلسه هفتم
تأثیر کارگردان بر روایت و قصهپردازی
در این جلسه، نقش کارگردان در شکلدهی به ساختار روایت بررسی میشود. چگونه دکوپاژ و میزانسن بر قصه و احساس مخاطب تأثیر میگذارد؟
جلسه هشتم
صدا، دوربین، حرکت
در جلسه پایانی، تمامی مهارتهای کسبشده در یک پروژه عملی ترکیب خواهند شد. شرکتکنندگان تجربه ضبط یک سکانس کوتاه را خواهند داشت و با چالشهای واقعی فیلمسازی روبهرو خواهند شد.